ona wszystkie obszary , które funkcjonują w danej firmie , czyli sprzedaż , księgowość , produkcję , magazyn , transport , marketing , kadry itp . Zalety wprowadzenia tego rozwiązania to zautomatyzowanie obiegu dokumentów pomiędzy działami , lepsza kontrola nad procesami firmowymi , a także zmniejszenie liczby błędów lub pomyłek . System ERP pozwala mieć dostęp do bieżących danych o funkcjonowaniu firmy , a to z kolei sprawia , że managerowie mogą podejmować trafniejsze decyzje , również te rozwojowe .
Pomocne mogą okazać się platformy do zarządzania wiedzą i komunikacją w firmie . Dzięki nim wiele z wyżej opisanych metod można stosować w ramach jednego narzędzia . Przygotowałem ranking najpopularniejszych platform do zarządzania wiedzą i komunikacją w organizacji [ 3 ], który ocenia je pod względem funkcjonalności i mnogości opcji .
Wewnętrzne formy zarządzania wiedzą
Uważam , że największą siłą są te działania , które możemy podejmować własnym sumptem , wewnątrz organizacji , jednak warto dbać o dopływ wiedzy z zewnątrz , aby złapać dystans i dać się zainspirować . Należą do nich m . in .:
Spotkania wewnętrzne – na których warto dzielić się wiedzą i dobrymi praktykami . Zebrania zespołowe zazwyczaj organizowane są ze względu na konieczność podjęcia ważnej decyzji , rozwiązania problemu , poinformowania pracowników o nowych działaniach lub przebiegu aktualnych . Możliwość uczestnictwa w takim spotkaniu pozwala na wyrażenie swojego zdania na dany temat , przeprowadzenie burzy mózgów , przedstawienie sugestii i pomysłów odnośnie do danego projektu lub planów rozwojowych . Dobrze przeprowadzone spotkania sprzyjają polepszeniu komunikacji w grupie , również przekazywaniu informacji pomiędzy managerami a pracownikami . Poprzez dobre monitorowanie , budowanie przestrzeni , w której każdy będzie mógł wyrazić swoją opinię , doceniamy każdego z pracowników i pokazujemy , że ich zdanie liczy się w rozwoju firmy .
Szkolenia wewnętrzne – na których dzielimy się wiedzą organizacyjną . Mówiąc o szkoleniach , nie można zapominać , że cenne informacje , narzędzia i praktyki już funkcjonują w organizacji . Szkolenia wewnętrzne pozwalają wymieniać się tą wiedzą między pracownikami , zespołami lub działami . Jest to również rodzaj rozwoju , który często wykorzystuje się podczas wdrażania pracowników na nowych stanowiskach . Dodatkową zaletą jest to , że ocena efektywności takiego szkolenia może odbywać się na bieżąco , a poruszane tematy dotyczą dokładnie przykładów z życia firmy . Właśnie dlatego o wiele łatwiej jest wdrożyć zdobyte informacje w praktykę .
Mentoring – przekazywanie wiedzy przez bardziej doświadczonych pracowników lub zewnętrznych mentorów . Ten zindywidualizowany model rozwoju zwiększa efektywność i poczucie satysfakcji z wykonywanych obowiązków u mentee ( uczestnika mentoringu ). Forma mentoringu w dużym stopniu zależy od specyfiki pracy , zadań , roli , którą chcemy wzmacniać , i relacji pomiędzy osobami będącymi w procesie mentoringu . Mentoring to proces , który ma stymulować i wspierać naukę na danym stanowisku . Niezależnie od tego , czy jest to mentoring wewnętrzny , czy też prowadzony przez
smart-magazine . pl
61