SMART Business 2/2024 | Page 62

ZARZĄDZANIE zewnętrzną firmę , relacja pomiędzy mentorem a mentee powinna być partnerska , polegająca na wymianie doświadczenia oraz chęci współpracy w celu osiągnięcia zamierzonego celu .
Coaching – pobudzanie kreatywności pracowników . Ta forma rozwoju pozwala na indywidualną pracę z osobą chcącą się doskonalić . Coaching może być prowadzony przez firmę zewnętrzną . Zaletą jest to , że osoba z zewnątrz posiada świeże , inspirujące podejście do problemów . Coachem może też być doświadczony pracownik firmy , wcześniej przeszkolony w zakresie prowadzenia rozmów coachingowych . Ta forma rozwoju skierowana jest najczęściej do kadry zarządzającej średniego i wyższego szczebla , aby rozwijać jej umiejętności oraz pomagać w rozwiązywaniu bieżących problemów .
Modelowanie czynników sukcesu – warto przyglądać się temu , co już działa w organizacji , a następnie powielać te wzorce pośród pracowników , robiąc z nich standardy , np . obsługi klientów , prowadzenia rozmów sprzedażowych , sposobu komunikacji i rozwiązywania konfliktów . Dobrą praktyką jest Lesson Learned , czyli wspólne wyciąganie wniosków po projektach lub podjętych działaniach . Polega to na cennej analizie tego , co trzeba powtarzać i wzmacniać , co można by poprawić , a jakich aspektów unikać w przyszłości . Na tej podstawie można budować tzw . dobre praktyki , czyli procedury optymalnego postępowania . Świadomość tego , jakie mocne strony ma firma i jakie elementy przekładają się na jej skuteczność , jest jednym z cenniejszych zasobów informacyjnych w organizacji .
Podsumowanie
Zarządzanie wiedzą jest nieodłącznym elementem nowoczesnych organizacji , które pragną utrzymać swoją konkurencyjność i dynamicznie się rozwijać . Wykorzystanie odpowiednich narzędzi i metod , takich jak bazy wiedzy , systemy CRM , platformy e-learningowe czy regularne szkolenia wewnętrzne , pozwala na efektywne gromadzenie , udostępnianie i aktualizowanie informacji . Kluczowe jest również zrozumienie znaczenia różnorodnych typów wiedzy – operacyjnej , merytorycznej , strategicznej i motywacyjnej – oraz umiejętne nimi zarządzanie .
Współczesne firmy , które świadomie inwestują w zarządzanie wiedzą , zyskują nie tylko
62 # 2 czerwiec 2024