SMART Business 3/2023 | Page 43

ARTYKUŁ
Żeby zwiększyć zysk , obniżając marżę , trzeba zadbać o jeszcze bardziej dynamiczny wzrost obrotów , a to z kolei wymaga inwestycji w marketing , zwiększenie liczebności działu handlowego lub optymalizacji procesu sprzedaży i jego automatyzacji .
Analiza zagrożeń w kontekście nadchodzącego roku
Ważnym krokiem w planowaniu sprzedaży powinno być przyjrzenie się zagrożeniom , które będą miały wpływ na sprzedaż w naszej firmie . Zebranie rzetelnych informacji z wielu źródeł może być bardzo pomocne w planowaniu działań sprzedażowych i marketingowych . Być może trzeba będzie zmienić kierunki lub otworzyć się na nowe możliwości , podobnie jak wiele firm w trakcie COVID-19 musiało dopasować swój profil działania do zmieniających się potrzeb , nawyków i generalnej sytuacji klientów .
Takim zagrożeniem dla planu sprzedaży może być niepewny wpływ na realizację planów nowych handlowców będących w procesie onboardingu . Zazwyczaj przeceniamy szybkość , z jaką nowy handlowiec może osiągnąć pełną skuteczność i nie uwzględniamy czasu , który poświęci manager i współpracownicy na jego wdrożenie . Wzięcie pod uwagę nowych handlowców w planie sprzedaży wymaga podejścia elastycznego i dostosowanego do dynamicznego charakteru tego procesu .
Ważne jest , aby być świadomym tempa nauki i dostosowywać plan w oparciu o konkretne umiejętności i potrzeby handlowca . Otwarta komunikacja z nowym członkiem zespołu i regularne monitorowanie postępów będą kluczowe dla sukcesu tego procesu onboardingowego . Stopniowo zwiększaj obciążenie handlowca w miarę postępów w procesie onboardingu . Rozważ wprowadzenie kolejnych obowiązków , gdy pracownik zyska pewność siebie i zrozumienie produktów / usług .
Zwiększenie obrotów firmy
Większość firm traktuje wzrost obrotów firmy rok do roku jako coś naturalnego , przyczyniającego się do rozwoju firm . I owszem , tak jest , pod warunkiem , że przy okazji dbamy o marżę , trzymamy w ryzach koszty i nie sprzedajemy za wszelką cenę . Co więcej , w niektórych organizacjach czasem warto jest ograniczyć obroty , odcinając długie ogony , które są mniej rentowne , a często przysparzają trudności w obsłudze klienta czy też w procesie produkcji i logistyki . Eliminując długie ogony , możemy zmniejszyć obroty , ale poprzez optymalizację zwiększyć zysk .
smart-magazine . pl
43