SMART Business 3/2023 | Page 44

MOJA FIRMA
Zwiększenie obrotów na agresywnie konkurencyjnym rynku może wiązać się ze zmniejszeniem marż , co nie będzie dobre dla firmy . Żeby zwiększyć zysk , obniżając marżę , trzeba zadbać o jeszcze bardziej dynamiczny wzrost obrotów , a to z kolei wymaga inwestycji w marketing , zwiększenie liczebności działu handlowego lub optymalizacji procesu sprzedaży i jego automatyzacji . W obliczu kryzysu warto przemyśleć bezpieczniejszą strategię dla firmy , a może ona paradoksalnie nadać wiatru w plecy dzięki mądrej koncentracji na właściwych klientach i optymalizacji działań wewnątrz firmy .
Dbałość o utrzymanie marż
Zwiększanie marży czy też utrzymanie jej w czasie kryzysu i inflacji nie jest prostym zadaniem . Ceny i tak trzeba podnosić ze względu na rosnące koszty , ale należy to robić tak , aby nie popaść w tarapaty finansowe . Aby zwiększyć marżę odczuwalnie dla firmy , konieczne jest często drastyczne podniesienie cenników , czego część klientów może nie zaakceptować i odejść . Czasem korzystne okazuje się też następujące rozwiązanie : obsługujemy mniej klientów , zmniejszamy przy tym koszty energii , magazynu i logistyki , a osiągamy większą rentowność . Uwalniamy czas i możemy poszukiwać alternatyw .
Aby mieć większy spokój , warto posiadać w portfelu produkty premium , których klienci są mniej wrażliwi na ceny , a i marża na nich jest większa , nawet jeśli trzeba z niej trochę zejść . Klienci premium zazwyczaj lepiej radzą sobie z sytuacjami kryzysowymi i nie oszczędzają aż tak bardzo . Warto pomyśleć , czy nie zmodyfikować swojego planu sprzedaży tak , aby był atrakcyjny dla klientów bardziej wymagających . W produktach z najniższej półki jest zazwyczaj najwyższa presja cenowa , no i mniejsza marża , którą trzeba nadrabiać wielkością wolumenu .
44 # 3 grudzień 2023