SMART Business 3/2023 | Page 77

Zintegrowane planowanie . Integruj inicjatywy doskonalenia z planowaniem strategicznym i operacyjnym organizacji , aby zapewnić spójność i skupienie na kluczowych celach . Regularny feedback . Uzyskuj regularne opinie od pracowników , klientów i innych interesariuszy na temat skuteczności inicjatyw doskonalenia z punktu widzenia osiągania celów biznesowych .
Jak może wyglądać działanie firmy bez połączenia doskonalenia procesów ze strategią biznesową ?
Producent zabawek : organizacja zdecydowała się na wprowadzenie nowej linii ekologicznych zabawek w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przyjazne środowisku produkty . Jednakże nie dostosowała swojej strategii produkcji ani własnego łańcucha dostaw . W rezultacie koszty produkcji były znacznie wyższe , a zabawki okazały sę zbyt drogie dla docelowej grupy klientów . Firma farmaceutyczna : w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na leki generyczne firma zdecydowała się na ich produkcję . Jednakże nie dostosowała swojej strategii badawczo-rozwojowej ani infrastruktury . W rezultacie firma nie mogła konkurować z innymi producentami leków generycznych , a jej tradycyjne leki straciły na wartości . Bank : w odpowiedzi na rosnącą popularność bankowości internetowej bank zdecydował się na rozwój platformy online . Jednakże nie dostosował swojej strategii obsługi klienta ani infrastruktury IT . W efekcie platforma była pełna błędów , a klienci wyrażali niezadowolenie z jakości obsługi .

3 .

Brak zaangażowania zarządu i kadry kierowniczej
Doskonalenie procesów biznesowych , a co za tym idzie – całej organizacji – nie jest inicjatywą oddolną ( nie powinno być ). Mówiąc wprost , nie ruszy ono bez ciągłego zaangażowania właścicieli , zarządów i kadry kierowniczej . No , może ruszy , ale nie utrzyma się . I nici z ciągłości w doskonaleniu .
Dlaczego zaangażowanie zarządu i kadry kierowniczej jest kluczowe dla procesu ciągłego doskonalenia ?
Przywództwo i kierunek . Kadra kierownicza ustala kierunek . Jej zaangażowanie w proces ciągłego doskonalenia zapewnia , że wszyscy pracownicy podążają w tym kierunku i mają jasność co do celów . Legitymacja . Gdy kierownictwo popiera inicjatywę , nadaje jej legitymację w oczach pracowników , co zwiększa szanse na jej przyjęcie i sukces . Alokacja zasobów . Kadra kierownicza kontroluje dostęp do zasobów . Jej zaangażowanie gwarantuje , że inicjatywy doskonalenia otrzymują niezbędne wsparcie finansowe , ludzkie i technologiczne . Kultura organizacyjna . Zaangażowanie kierownictwa w proces ciągłego doskonalenia pomaga w kształtowaniu kultury organizacyjnej , która propaguje innowacje , uczenie się i adaptację .
Jeżeli brakuje zaangażowania zarządu i kadry kierowniczej w proces ciągłego doskonalenia , to staje się ono skokowe i przypomina raczej gaszenie pożarów niż przemyślany plan rozwoju organizacji i jej zasobów . smart-magazine . pl
77