SMART Business 3/2023 | Page 78

GOSPODARKA I FINANSE

4 .

Zignorowanie kultury organizacyjnej
Moja ulubiona definicja kultury organizacyjnej to ta , której autorem jest Edgar Schein : Jest to „ wzorzec podstawowych założeń opracowany , odkryty lub rozwinięty przez daną grupę w celu radzenia sobie z problemami związanymi z adaptacją zewnętrzną i integracją wewnętrzną , który sprawdził się na tyle , aby można go było uznać za właściwy , i w związku z tym jest przekazywany nowym członkom społeczności jako prawidłowy sposób postrzegania , myślenia i odczuwania w związku z tymi problemami ”. Tak więc to kultura organizacji definiuje , jak jej członkowie będą radzić sobie z problemami / wyzwaniami , które się w niej pojawią . Definicja ta świetnie wpisuje się w wątek doskonalenia procesów , bo to przecież nie lada wyzwanie dla organizacji . Dlaczego zatem uwzględnienie kultury organizacji jest tak istotne dla procesu ciągłego doskonalenia ?
Jak zatem zadbać o to , aby kultura organizacyjna nie stała w opozycji do ciągłego doskonalenia ?
Diagnoza kultury . Przeprowadź analizę kultury organizacyjnej , aby zrozumieć jej kluczowe wartości , normy i przekonania . Komunikacja . Regularnie komunikuj cel i korzyści związane z inicjatywami doskonalenia , dostosowując komunikaty do wartości kulturowych organizacji . Zaangażowanie pracowników . Włącz pracowników w proces planowania i wdrażania zmian , aby poczuli się częścią procesu . Szkolenia i warsztaty . Organizuj szkolenia i warsztaty , które uwzględniają kulturowe aspekty organizacji i uczą , jak je wykorzystać w procesie doskonalenia . Cele i nagrody . Ustal cele i systemy nagród , które są zgodne z kulturą organizacyjną i lansują ciągłe doskonalenie .

5 .

Brak zaangażowania pracowników
Akceptacja zmian . Kultura organizacyjna wpływa na to , jak pracownicy reagują na zmiany . Jeśli kultura jest otwarta na innowacje i adaptację , proces doskonalenia będzie przebiegał sprawniej . Zaangażowanie pracowników . Kultura , która propaguje współpracę , komunikację i zaangażowanie , sprzyja udanemu wdrażaniu inicjatyw doskonalenia . Trwałość zmian . Zmiany wprowadzone w organizacji , które są zgodne z jej kulturą , mają większe szanse na utrzymanie się w dłuższej perspektywie . Motywacja . Kultura , która docenia i nagradza ciągłe doskonalenie , motywuje pracowników do aktywnego uczestnictwa w procesie .
To także jedna z pułapek , w którą firmy często wpadają . Osoby bezpośrednio zaangażowane w proces są zawsze największą skarbnicą wiedzy o tym , co w nim nie działa . Dlatego często mogą znaleźć szybkie i proste ( tanie ) sposoby na jego usprawnienie . Jednak nie dzielą się z nikim tą wiedzą , ponieważ nikt ich o to nie pyta . Pracownik , który nie zaangażuje się w proces doskonalenia i nie uzna go za swoje dzieło , nigdy się z nim nie zidentyfikuje .
Wprowadzając zmiany w organizacji , warto mieć na uwadze poniższe punkty :
Wdrażanie zmian . Pracownicy są na pierwszej linii wdrażania zmian . Jeśli nie
78 # 3 grudzień 2023