SMART Business 3/2023 | Page 88

INNOWACJE W BIZNESIE
Kolejny generujący wyzwania obszar związany jest z przechowywaniem dużych ilości danych . Wyborowi sprzętu i oprogramowania towarzyszy często dylemat , czy korzystać z rozwiązań komercyjnych , czy open source . W opcji komercyjnej ocenia się wysokość kosztów serwisu i usług doradczych , a w wypadku darmowego rozwiązania przyglądamy się kwalifikacjom pracowników . Rozproszona lokalizacja oddziałów firmy przemysłowej ma również istotny wpływ na budowę bądź modernizację infrastruktury cyfrowej , ponieważ w takich wypadkach niezawodność i bezpieczeństwo przesyłania danych mają strategiczne znaczenie .
Menedżerowie powinni mieć wpływ na kształt zmiany , co pozwoli firmie zyskać wewnętrznych ambasadorów transformacji .
Nie istnieje książkowa recepta na sukces wdrożenia , bo wszystko zależy od potrzeb i charakteru działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego , w tym ilości i rodzaju elementów ICT . Architektura powinna obejmować wszystkie aspekty organizacyjne i procesowe . Błędem byłoby zatem koncentrowanie się wyłącznie na oprogramowaniu lub infrastrukturze . Mapowanie procesów powinno uwzględniać istniejącą architekturę cyfrową przedsiębiorstwa . Dopiero po zidentyfikowaniu procesów biznesowych , które obejmie zmiana , analizie zasobów ludzkich i procesów można przystąpić do projektowania nowej architektury i wprowadzania zmian w infrastrukturze , np . nowego sprzętu lub wdrożenia nowych systemów . Nowa architektura będzie oczywiście wymagać wprowadzenia zmian organizacyjnych .
– Transformacja cyfrowa w firmie Energa Operator była przeprowadzona w obszarze integracji procesów biznesowych związanych z ewidencją i dystrybucją energii elektrycznej – wyjaśnia Paweł Pyda . – W ramach projektu na nowej platformie uruchomiono część procesów integracyjnych , pozostawiając pozostałe na starej platformie . Podejście na zasadzie ewolucji , a nie rewolucji – czyli stopniowego przenoszenia poszczególnych usług na nową platformę – pozwoliło oswoić się z nową technologią , nabyć odpowiednie kompetencje , a w rezultacie zakończyć projekt z sukcesem . Pozostałe usługi będą uruchamiane na nowej platformie w kolejnych fazach .
Całościowe podejście
– Gromadzenie danych może przebiegać na wiele sposobów , takich jak wykorzystanie skanerów , tabletów czy czujników , które pracownicy używają do potwierdzania wykonanych operacji – przypomina Adam Adamczyk , Head of Digital Supply Chain w firmie SAP CEE . – Całościowe podejście do tego procesu wymaga zrozumienia swoich celów strategicznych oraz procesów biznesowych i na tej podstawie określenia , jakie dane są potrzebne do ich osiągnięcia . W wypadku złożonych struktur firmowych konieczne jest uwzględnienie przenikania się procesów
88 # 3 grudzień 2023