stabilizacji społecznej( wyższa dzietność, zakorzenienie społeczności lokalnych). Warunkiem jest jednak, by ewentualny kataster nie pogorszył sytuacji najemców i nie zwiększył bezdomności ekonomicznej wśród dotychczasowych właścicieli.
Podsumowując, skutki wprowadzenia podatku katastralnego zależą od konstrukcji prawnej i otoczenia regulacyjnego. Odpowiedzialny prawodawca, mierząc się z taką reformą, musiałby wprowadzić ją stopniowo, monitorować efekty i być gotowym korygować parametry( stawki, ulgi) tak, aby zrealizować cele fiskalne i rynkowe, minimalizując negatywne skutki uboczne. Zawsze podkreślam właśnie tę potrzebę ostrożności i rozłożenia zmiany w czasie. Moim zdaniem wprowadzenie katastru „ wymagałoby dobrego przygotowania i niemałych nakładów”, a na poważne zajęcie się tą sprawą trzeba najpierw uporządkować kwestie ewidencyjne i techniczne. Bez takiego przygotowania kataster mógłby przynieść więcej szkody niż pożytku.
Kontekst międzynarodowy podatku katastralnego i regulacje w innych krajach
Analizując zagadnienie podatku katastralnego, nie sposób pominąć kontekstu międzynarodowego. Polska znajduje się obecnie w dość nietypowym położeniu na tle państw OECD – większość rozwiniętych gospodarek stosuje w takiej czy innej formie podatek od wartości nieruchomości, podczas gdy nasz kraj wciąż bazuje na systemie obliczania według powierzchni. OECD w swojej analizie wyraźnie wskazuje, że Polska powinna przejść na system opodatkowania nieruchomości oparty na jej wartości, stosowany w większości krajów OECD. Zalecenie to ma zharmonizować nasz system z tzw. najlepszymi praktykami międzynarodowymi. Międzynarodowy Fundusz Walutowy również popiera tę rekomendację, akcentując potrzebę zwiększenia dochodów z podatku od nieruchomości do poziomu zbliżonego do średniej UE. Innymi słowy, presja na reformę płynie nie tylko z wewnętrznych dyskusji, ale także z zewnątrz – z gremiów eksperckich oceniających naszą politykę fiskalną.
Jak konkretnie wyglądają rozwiązania w innych państwach? W wielu krajach Europy istnieje podatek od nieruchomości bazujący na wartości, choć jego konstrukcja bywa zróżnicowana. Przykładowo w Wielkiej Brytanii funkcjonuje council tax – podatek lokalny zależny od wartości nieruchomości podzielonych na przedziały( bandy) wartości; we Francji istnieje podatek od nieruchomości gruntowych( taxe foncière) oraz od mieszkalnych( taxe d’ habitation, obecnie zreformowany) – również zależne od wartości katastralnej ustalanej urzędowo. W Niemczech mamy Grundsteuer, który niedawno przeszedł reformę dostosowującą podstawy opodatkowania do aktualnych wartości rynkowych; w USA podatek od nieruchomości( property tax) jest podstawą finansów lokalnych i obliczany jako pewien procent szacowanej wartości nieruchomości( warto dodać, że w USA właściciele nieruchomości regularnie otrzymują nowe wyceny i mogą je kwestionować).
Stawki podatku katastralnego w Europie zazwyczaj mieszczą się w przedziale od ok. 0,5 % do 3 % wartości nieruchomości rocznie. Np. we Francji efektywne opodatkowanie nieruchomości mieszkalnych jest
smart-magazine. pl
117